måndag 28 september 2009

Väljer Mona Sahlin MP eller stockholmarna?

Centerpartiets debatt med Miljöpartiets stockholmsföreträdare tycks gå mot sitt slut för denna gången. Svenska Dagbladet har publicerat vår slutreplik på MP:s genmäle på det ursprungliga inlägget.

Men det sista ordet lär inte vara sagt i frågan. Att debatten fortsätter är viktigt - inte minst mot bakgrund av att Miljöpartiet har lovat att spräcka ett regeringsalternativ bestående av MP, S och V om inte Socialdemokraterna ställer sig bakom en upprivning av Förbifart Stockholm.

Hur Mona Sahlin ska lösa den knuten är av allmänintresse inte bara i Stockholm, utan för alla som åker bil, eller transporterar varor mellan norra och södra Sverige. Förbifarten, som stödjs av 72% av stockholmarna, är en viktig nationell vägsatsning för att leda runt trafiken som inte har ärenden i Stockholms innerstad.

Det ska bli intressant att se hur Socialdemokraterna kommer att väga ambitionen att vinna tillbaka storstadsväljarna efter katastrofvalen 2006 och 2009, med en förkrossande folklig majoritet för Förbifart Stockholm, och samtidigt sy ihop ett regeringsalternativ med ett parti som har satt sin politiska heder i pant på att riva upp vägen innan den ens har börjat att byggas.

intressant? Andra bloggar om , , , , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Om en 40 år gammal idé inte har genomförts, är det då ett bevis för att idén är bra?

Gustav Andersson sa...

Hej,

Vare sig eller anser jag. Förbifarten kan inte bedömas utifrån om idén är gammal eller ej, utan utifrån om den är nödvändig för Stockholm.

Spårbilar, som jag ser som en mycket lovande transportteknik, är också snart 40 år gammalt som koncept.

Anonym sa...

Tänk vad fel man kan ha när man skriver att förbifarten kommer att "leda runt trafiken som inte har ärenden i Stockholms innerstad". Någon sådan trafik finns knappt enligt många mätningar. Förbifarten handlar om att knyta samman Stockholms läns norra och södra delar. Trafiken kommer att öka, inte minst i innerstan. Skulle stockholmarna känna till detta skulle inte förbifarten vara så populär längre.