I dag fattade vi på
landstingsfullmäktige det, vågar jag påstå, historiska beslutet att rusta upp
Lidingöbanan med bl.a. nya vagnar och signalsystem. Spårvägen har länge legat i strykklass, med gamla vagnar och eftersatta spår.
Så sent som på 80-talet försökte Socialdemokraterna lägga ned
Lidingöbanan. Då var melodin att all kollektivtrafik skulle utgöras av bussar. Tack vare en "ohelig" allians mellan C, M & V lyckades vi rädda spårvägen, och nu beslutar vi om att rustar vi upp den. 2014 kommer nya Lidingöbanan vara igång.
Socialdemokraterna har svängt sedan dess och är nu med på "tåget".
Men (S) är fortfarande bara för halva nyttan med banan.
Spårväg City, den spårvagnslinje som ska ansluta till Lidingöbanan vid Gåshaga och dras genom City till Kungsholmens västra strand röstar de fortfarande emot.
Min poäng är att infrastruktur inte kan planeras med tunnelseende där en satsning ställs mot en annan. Halva nyttan med Lidingöbanan är att den länkas ihop med annan infrastruktur.
Det är en poäng som verkar vara förlorad även på MP & V som ensidigt riktar in sig på att vara emot Förbifart Stockholm - också en infrastruktursatsning som måste ses i ett helikopterperspektiv.
Intressant? Andra bloggar om lidingöbanan, lidingö kommun, lidingö, spårväg city, tvärbana, tvärspårväg, centerpartiet, centern, alliansen, stockholms läns landsting, stockholm
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar