fredag 29 maj 2009

Rapport från valstugan: Småföretagare flyr till Centerpartiet

Idag har jag haft mitt tredje pass i valstugan vid Sergels torg. Strålande sol och positiva människor. Att få samtala om Eu-politik är alltid stimulerande, särskilt om man som jag var starkt engagerad i att få Centerpartiet att säga JA till Europa och successivt förändra sin Nja-politik till en närmast federal syn på EU:s utveckling. Dessutom jobbade jag ju hårt i folkomröstningen 1994 inom organisationen Grönt Europa - miljövänner för EU.

Men besökarna i stugan vill inte bara prata EU-politik. Jag blev ordentligt avsnäst av en äldre kvinna som förklarade att hon inte tänkte delta i några val över huvud taget eftersom alla partier svikit pensionärerna. Hon antydde att Sverigedemokraterna nog hade mycket att hämta bland missnöjda pensionärer. Bekymmersamt: Jobbavdraget är viktigt för att stimulera till jobb och därigenom säkra underlaget för pensioner och äldreomsorg. Men vreden hos många pensionärer är stor och på många sätt begriplig.

Mer uppmuntrande är det att prata med småföretagare. Det har tydligt gått hem att Centerpartiet tydligast vågar stå för en reformerad arbetsmarknadspolitik. En företagare i tillverkningsindustrin från Övertorneå beskrev sorgen och frustrationen när han tvingade avskeda en 27 årig kille som han anställt för ett halvår sedan. För en mindre företagare som han finns ingen chans att få en uppgörelse med facket om att göra undantag från turordningsreglerna. Den här företagaren var mycket tydlig med vilket parti han ansåg hade svikit Sveriges småföretagare och var övertygad om att många småföretagare kommer att rösta på Centerpartiet och Maud Olofsson i nästa riksdagsval.

Två elever från journalisthögskolan intervjuade mig med anledning av EP-valet

Inga kommentarer: