tisdag 26 januari 2010

Kommer stadshuset att vidga sitt perspektiv i år?

I fjol skrev jag på Svenska Dagbladets Brännpunkt om landstingets beslut att delta i WWF:s manifestation Earth Hour, och kritiserade kollegorna i stadshusets beslut att inte göra det.

I dag ser jag via ABC att min kollega miljöborgarrådet Ulla Hamilton (M) verkar ha svängt i frågan, och Stockholms Stad kommer förhoppningsvis att delta den 27 mars. Mycket bra och välkommet!

Motståndarna, som säkert kommer att finnas även detta år, har fortfarande rätt i att en timmes släckt belysning inte har någon egentlig miljöeffekt. Men då missar de poängen, i år igen: att Earth hour är ett kostnadsfritt och effektivt sätt att både visa vilket globalt tryck som finns i miljöfrågorna och sätta fokus på det reella miljöarbetet.

Många av landstingets verksamheter är svåra att släcka ned under en dryg timma för att delta i manifestationen. Operationer bör inte utföras med stearinbelysning, och busshållplatser behöver vara upplysta av säkerherhetsskäl. Men jag kommer att verka för de lokaler vi har som inte behöver vara upplysta kommer att släckas den 27 mars.

Den som vill göra något handgripligt utöver att släcka ned själv, kan likt min kollega Per Ankersjö i stadshuset köpa en utsläppsrätt, motsvarande ca 80 000 släckta glödlampor i en timme. Jag kommer att göra både och.

Intressant? Andra bloggar om stockholms läns landsting, stockholms stad, ulla hamilton, per ankersjö, , , , , , , ,

Inga kommentarer: