DN skrev i går en artikel om landstingets kommande trafikupphandlingen med rubriken "Båtturer till öar i skärgården hotas". Det förtjänas att kommenteras.
Landstinget kommer via den nyvalda trafiknämnden att göra en upphandling av helhetsansvaret för skärgårdstrafiken. Direkt efter årsskiftet kommer nämnden lägga upp en tidsplan samt beskriva hur upphandlingen ska ske. Landstinget har två program som är vägledande för kollektivtrafiken i skärgården, RUFS 2010 samt Skärgårdspolitiska programmet.
En upphandling måste ha dessa program som utgångspunkter. Det innebär ett fortsatt starkt offentligt engagemang för en bastrafik på rimliga ekonomiska villkor för fastboende och besökare.
Det innebär också att försämringar av trafiken till de tretton kärnöarna eller andra befolkningscentra i skärgården inte kan bli aktuella.
Målet med upphandlingen är att förbättra skärgårdstrafiken för de boende ute i skärgården. Det är viktigt att alla människor i länet har god tillgänglighet till kollektivtrafik oavsett vart man bor. Vi ser en möjlighet att genom en upphandling få ännu mer trafik vår våra skattepengar.
I Alliansens överenskommelse lyfter vi också fram att frågan om en nord-sydlig förbindelse ska belysas i samband med upphandlingen.
Andra bloggar om: waxholmsbolaget, strömma kanalbolag, skärgård, stockholms skärgård, stockholms läns landsting, centerpartiet
Jag började som städhjälp
9 månader sedan
8 kommentarer:
Vad kommer att ske med den största delen av Waxholmsbolagets trafik d.v.s. mellan Stockholm och Vaxholm ?
Är det meningen att den ska överföras till vägtrafik som planerna var i början av 1960-talet ?
Hur går det i så fall med alla mellanliggande bryggor ? Ska passagerare till dessa först åka busds till Vaxholm och sedan tillbaka med båt till sin brygga ?
Det sägs att "turistresor" inte ska subventioneras men det måste väl då även gälla busstrafiken i skärgården.
Och vad händer med skärgårdsbornas Ö-kort ? Regeringsrätten har ju uttalat att den typen av subventioner är olagliga.
Vore intressant att veta hur denna upphandling skiljer sig från de som Waxholmsbolaget redan gjort.
Hur är det med Djurgårdsfärjan som transporterar en mycket stor andel turister ?
Ska de turistresorna subventioneras, eller ska de hänvisas till spårvagnen - som också är subventionerad ?
Du har tidigare antytt att Styrsöbolaget är ett föredöme. Dvs att man säljer ut alla fartyg till någon privat entreprenör och sedan köper trafik av denne. Problemet är att entreprenören då kan bestämma priset därför inget annat lämpligt tonnage finns tillgängligt. Är det så Du vill ha det? För övrigt blev förre kommunale VD för Styrsöblaget, som köpte fartygen billigt miljonär, när han kort därefter sålde bolaget vidare till en av de stora på marknaden. Han bor numera på ett slott i Frankrike.
En särskild beredning för sjötrafiken (STB) ska stödja nämnden i beredningen av sjötrafikärenden. Ordföranden blir Jan-Olof Sundström, kallad (JOS). Han avskyr WÅAB bla sedan personalen i båtarna, i brev till styrelsen, till klagat på hans uppträdande efter ett våt kväll på Waxholms hotell och att han själv tidigare inte blivit VD. Han anser dessutom att båtarna har för hög standard och vill prioritera parksoffor som högsta standard. Kopplar man ihop detta med Din gedigna okunnighet, enligt följande uttalade, ser det inte bra ut för WÅAB:s framtid. "Centerpartiet motsätter sig en utveckling av skärgårdstrafiken inom enbart Waxholmsbolagets ramar, då det riskerar att slå undan fötterna för entreprenörer. En mer naturlig utveckling för Centerpartiet är därför att Waxholmsbolaget, likt SL, blir en ren beställarorganisation av trafik som upphandlas av andra rederier"
Waxholmsbolagets trafik är kollektivtrafik - precis som SLs.
En båt som utgår från Stockholm på en stomlinje till t.ex. Möja eller Husarö fungerar på en och smma resa förutom som direktbåt Stockholm - Möja som
1. Lokal- och pendelbåt till Vaxholm med mellanliggande bryggor.
2. Enklaste förbindelsen mellan Lidingö (Gåshaga) och skärgården. Hur ska en Lidingöbo annars ta sig kollektivt till Möja ? Tåg till Ropsten, T-bana till Slussen buss till Sollenkroka och där gå på båten ? Motsvarande gäller pass. till norra skärgården från Nacka.
3. Lokalbåt från Vaxholm till Lindalssundets bryggor, Grinda m.fl. bryggor
4. Lokalbåt från Lindalsundets bryggor till Lillsved (bussanslutning)
5. "Turistbåt" till Grinda
6. Passbåt från Sollenkroka (bussanslutning) till Möja och mellanliggande bryggor.
Nu ryktas det om att dessa direktbåtar från Stockholm inte ska få drivas med subventioner bara för att även turister kan åka med dem. Verkar inte särskilt genomtänkt. Jag befarar att politikerna inte har insett vilket transportarbete båtarna utför utan har fått för sig att det rör sig om ren turisttrafik bara för att båtarna utgår från Stockholm.
Med den logiken borde ingen subventionerad kollektivtrafik få utföras av vare sig SL eller Waxholmsbolaget på linjer med stort antal turister.
Ett förtydligande till kommentaren nyss:
Det är direktbåten från Stockholm till Husarö som anlöper Lillsved - inte Möjabåten. Även Boda (bussanslutning) anlöps på vissa turer av den båten.
Efter att ha läst kommentarerna, undrar man VAR ÄR SVAREN?
Vore det inte på sin plats att förklara i detalj vad som kommer att bli bättre. Hur skall vi veta var vi skall lägga vår röst? Allmänt svammel med stora ord utan verklighets grund skapar inte förtroende.
Skicka en kommentar