Stockholmsregionen beräknas växa med en halv miljon människor på bara tjugo år. Alliansen i regionen och regeringen har kommit överens om en jättesatsning för de närmaste tio åren. Men behoven är enorma efter årtionden av ytterst begränsade satsningar och stor befolkningstillväxt. Därför är det ett måste att redan nu börja dra upp linjerna för nästa stora trafikpaket för vår region.
Med anledning av detta skriver jag och Per i dag på DN Debatt om att Centerpartiet- som första borgerliga parti - vill bygga ut tunnelbanan.
Om möjligt bör Alliansens 100-miljarderspaketet kompletteras med fler satsningar redan innan 2020.
Centerpartiet menar att en nödvändig höjning av trängselskatten ger resurser som kan finansiera att t-baneutbyggnaden påbörjas.
Nya spårvägar är bra. På sikt behöver alla stombusslinjer göras om till spårvagnslinjer. Men en halv miljon fler invånare på drygt 20 år kräver mer kapacitet än så. Då är en starkare t-bana en viktig del, något som Stockholms handelskammare också har uppmärksammat.
Läs mer om våra förslag för ny kollektivtrafik på Centerpartiets webbsida.
Intressant? Andra bloggar om val 2010, kollektivtrafik, stadsmiljö, miljö, tvärbana, spårvagn, tunnelbana, blå linjen, SL, centerpartiet, landstinget
Intressant? Andra bloggar om val 2010, kollektivtrafik, stadsmiljö, miljö, tvärbana, spårvagn, tunnelbana, blå linjen, SL, centerpartiet, landstinget
2 kommentarer:
En växande region, inte minst Södertörn, behöver också en snabb spårväg som binder samman de södra regionala stadskärnorna.
Liten kommentar ang offentligt monopol i skärgårdstrafiken. "En mer naturlig utveckling för Centerpartiet är därför att Waxholmsbolaget, likt SL, blir en ren beställarorganisation av trafik som upphandlas av andra rederier, säger Gustav Andersson (c) skärgårdslandstingsråd."
Borde inte Du som skärgårdslandstingsråd vara fullt medveten om att Waxholmsbolaget i dagsläget är exakt det Du eftersträvar, dvs en beställarorganisation vars trafik bedrivs av privata rederier?
/Håkan
Skicka en kommentar